Een auto die op niets anders dan lucht rijdt, het lijkt te mooi om waar te zijn. Enige scepsis is daarom op zijn plaats als je de claims over de "Air Car"
leest. 110 kilometer per uur, 200 tot 300 kilometer lang rondrijden op een klein tankje lucht lijkt me haast onmogelijk, maar is, als het waar blijkt te zijn, ook een geweldige vooruitgang. Volgens de fabrikant kost een volle tank maar anderhalve euro, dus het moet wel heel veel zuiniger zijn dan een benzinemotor, je moet immers ook betalen voor de energie die het kost om de lucht op die druk te krijgen. In een
filmpje van Discovery Channel's Future Cars wordt zelfs beweerd dat een hybride versie, waarin de motor de tank onder druk houdt, op één tank benzine van Los Angeles naar New York kan rijden. Blijkbaar is het dus veel beter om een motortje te gebruiken om lucht onder druk te zetten en die lucht te gebruiken om de auto voort te bewegen, dan om het motortje direct op de wielen aan te sluiten.
Het zou mogelijk moeten zijn om uit te rekenen hoeveel energie het kost om een auto van een paar honderd kilo honderd kilometer lang op een bepaalde snelheid te houden. Ik ben benieuwd hoe zich dat verhoudt tot de potentiële energie, opgeslagen in die tank.