Nothing to see here, move along, move along
spacerbaschie.nl spacer  Home  Foto's  Link-dump  Links  Info  Smilies  Instellingen  
wetenschap 2007-11-11 16:50:51 Nepwetenschap  
/images/staff/images/goracle.jpg
Nepartikelen worden wel vaker gebruikt om de wetenschap een spiegel voor te houden. Zo heeft Jeremy Stribling van MIT ooit eens een script geschreven om een compleet willekeurig artikel te genereren. Het artikel werd geaccepteerd voor een informaticaconferentie, omdat niemand z'n artikel gelezen had.

Een ander en misschien tragischer voorbeeld is die van de wiskundig-fysicus Alan Sokal, die z'n ellenlange, compleet uit de duim gezogen en van zoveel mogelijk onzin voorziene paper getiteld "Transgressing the Boundaries - Toward a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity" opstuurde naar een sociologenblad, en gepubliceerd kreeg. Hij deed dit als antwoord op een stroming binnen de sociologie, waarbij het gebruikelijk is om wetenschapsgebieden die niets met sociologie te maken hebben, zoals quantummechanica of relativiteitstheorie, te verkrachten/gebruiken om hun argumenten kracht bij te zetten. Zijn ze niet vreselijk, die figuren die tijdens een maatschappelijke discussie "alles is relatief" roepen, en menen dat van Einstein te hebben? Ow ja, en Newton riep dat de appel niet ver van de boom viel.

Deze week kunnen we aan dit lijstje een global-warmingartikel toevoegen en dit keer zijn het niet de wetenschappers die op hun neus krijgen, maar de ongeschoolden die zonder kritiek wetenschappelijke artikelen gebruiken in hun lobby tegen consuminderen. Een Engelsman besloot een nieuw tijdschrift in het leven te roepen, The Journal of Geoclimatic Studies, en er welgeteld één artikel neer te plempen "Carbon dioxide production by benthic bacteria: the death of manmade global warming theory?". Met dit compleet uit de duim gezogen artikel wilde hij laten zien hoe weinig wetenschappelijke kennis de global-warming-sceptici in huis hebben. Het originele artikel bestaat helaas niet meer, maar de Google Cache is hier te bekijken.

In het artikel wordt beweerd dat een bepaalde bacterie maar liefst meer dan 300 keer zoveel koolstofdioxide uitstoot als de mens met al z'n auto's en fabrieken, waardoor de mens niet meer als voornaamste CO2-producent te boek zou staan. Met termen als "vertical (neo-Falkian) benthic discontinuity" en formules als

4δ161 x Λ³Жญ5,6,1,8Φ-4 = {(ΣΨ²Њyt3 - 14๖P9) x 49}

is het artikel misschien wel heel duidelijk nep — zoveel vreemde tekens heb ik nog nooit in een formule gezien — maar ik kan me voorstellen dat niet-wetenschappers er graag met open ogen intuinen. Het hele artikel is immers wel heel erg naar de mond van sceptici geschreven. En dat happen deden ze dan ook, met Rush Limbaugh, een behoorlijk rechtse televisiepersoonlijkheid die z'n SUV vermoedelijk niet kwijt wil, voorop.

Het voor lul zetten van harde schreeuwers met weinig wol is natuurlijk altijd grappig, maar het geeft ook aan hoe voorzichtig je moet zijn met het discussiëren over iets waar je totaal geen verstand van hebt. Als je al niet in staat bent om nepartikelen op waarde te schatten, hoe ga je dan om met de serieuze?

Er zijn 18 reacties, beoordeling: 3/5 (n=1) 
Naam:
  Reactie alleen zichtbaar voor baschie:
Reactie:

Menno 2007-11-12 10:22:32  
Mmmm, ik denk niet dat voorstanders (wetenschappers) van de global warming theorie nepartikelen beter op waarde kunnen schatten dan tegenstanders of andersom. Wel denk ik dat politici niet in staat zijn om nepartikelen op waarde te schatten.
Menno 2007-11-12 13:10:29  
Mooie foto van de heilige Al Gore trouwens. Zou Global Warming eigenlijk vallen onder het artikel in de grondwet over godsdienstvrijheid? Het is tenslotte een geloof ;-).
Abdon 2007-11-12 18:43:37  
Ik ben het -natuurlijk- ;-) met Menno eens. Alsof iedereen die Gore napraat dat "er geen wetenschappelijke discussie meer is of het broeikaseffect door mensen wordt veroorzaakt" wel alle wetenschappelijke literatuur leest en begrijpt, laat staan Gore zelf...
baschie 2007-11-12 18:56:13  
Ja. De wetenschappelijke consensus volgen is inderdaad hoogst dubieus ;-).
Patrick 2007-11-12 20:01:35  
Die formule ziet er in ieder geval top uit. Het volgen van consensus gebeurt volgens mij in iedere wetenschap en hoeft geen probleem te zijn. Als je maar open blijft staan voor serieuze kritiek.
baschie 2007-11-12 20:05:05  
Let op de knipoog Patrick ;-)
Abdon 2007-11-12 20:26:01  
Bepleit je in je laatste reactie het blindelings volgen van consensus, Bas? De les uit deze affaire zou moeten zijn dat je jezelf kritisch moet laten informeren, en niet blindelings achter je profeet aan moet lopen. Tenzij je je geloof niet wil laten wankelen door feiten natuurlijk. ;-)
Menno 2007-11-12 20:34:04  
Nou, ik ben overtuigd hoor. Iemand heeft een nepartikel geschreven tegen Global Warming, dan moet het tegengestelde wel waar zijn. Het lijkt me overduidelijk dat iedereen die twijfelt aan Global Warming op zijn best een stel goedgelovige sukkels moet zijn of op zijn slechts een milieu vervuilende SUV-bezitter zonder geweten. Mmm, in welke categorie zal ik mijzelf plaatsen. Ik heb geen SUV, dan zal ik wel een enorme sukkel zijn. "In case you're wondering, I'm being sarcastic!" (Homer Simpson) ;-)
baschie 2007-11-12 20:36:36  
Precies! Ik loop liever achter een grote menigte experts aan, dan achter een stel conspiracy theorists / nutcases. Zeker als ik zelf niet in staat ben om het kaf van het koren te scheiden, of ben jij daar soms wel toe in staat? Natuurlijk, alles met het korreltje zout dat nodig is om de superlatieven die het werk helpen gepubliceerd te worden, te relativeren.
Menno 2007-11-12 20:52:28  
Ach ja in de 17e eeuw geloofde de grote menigte experts in de Phlogistontheorie. Hoeveel phlogiston komt er eigenlijk vrij bij een SUV per gereden km?
baschie 2007-11-12 21:02:16  
Inderdaad Menno. Eigenlijk heeft de wetenschappelijke consensus het altijd bij het verkeerde eind. Ik denk ook dat die kleine, harde kern van thermodynamicasceptici het bij het rechte eind hebben. Een perpetuum mobile waar we een flinke generator op aan kunnen sluiten, moet kunnen!
Abdon 2007-11-12 21:08:18  
Misschien is het inderdaad niet zo slecht om na vorige milieuhypes zoals "global cooling waardoor we in een ijstijd belanden", "zure regen waardoor binnen 10 jaar alle bossen verdwenen zijn", "gaten in de ozonlaag waardoor alle pinguins nu al kanker hebben" de huidige hype met een korrel zout te nemen?
Menno 2007-11-12 21:10:34  
"Homer: Are you saying you're never going to eat any animal again? What about bacon?
Lisa: No.
Homer: Ham?
Lisa: No.
Homer: Pork chops?
Lisa: Dad, those all come from the same animal.
Homer: Heh heh heh. Ooh, yeah, right, Lisa. A wonderful, magical animal. "
Menno 2007-11-12 21:13:40  
De klimaatdeskundigen zijn inderdaad niet bekend om hun accurate voorspellingen. Ik geloof dat Nostradamus het vaker bij het juiste eind had. Kan je iemand die al dood is ook de Nobelprijs voor de vrede geven?
Abdon 2007-11-12 21:14:55  
_O-
baschie 2007-11-12 21:23:24  
Wel goed om te weten dat jij, als je in 1700 geleefd had, voldoende zicht had gehad op de wetenschap, om te oordelen dat phlogiston maar onzin was :-).
Menno 2007-11-12 21:31:12  
Als ik in de 17e eeuw had geleeft dan lag ik nu geheel volgens een wetenschappelijk uitgedachte methode gestapeld op een schip op weg naar een katoenplantage ...
baschie 2007-11-12 21:33:48  
Haha!
Instellingen
Aantal weergegeven berichten
Aantal weergegeven links (in dump)
Toon alle reacties
Draai reactierichting om
Onderwerpen
FVHM
fvhm
Nieuw!
Laatste reacties
Op deze site reageren!
Naam:

Reactie:

Indexing  We present you a service for accelerating indexing of websites and backlinks in Google Yandex and Bi...
Tedsmova  Hi kam dashur të di çmimin tuaj
Tedsmova  Ndewo achá»rá» m ịmara á»nụahịa gị.
Mike Vaughan   Hi there Having some bunch of links pointing to baschie.nl could have 0 value or worse for your web...
Laatste links

Er is 1 bericht