Bij de Bijenkorf en de Ikea werd winkelend publiek gevraagd aan te geven hoe lang ze over een beslissing tot kopen hadden nagedacht. Een paar weken later werden ze gebeld en gevraagd naar hun tevredenheid met het gekochte product. De Bijenkorfshoppers waren tevredener naarmate ze langer nagedacht hadden, de Ikeaërs juist andersom, die hadden beter het nadenken achterwege kunnen laten. Dit geeft niet aan hoe debiel het Ikeapubliek is (al zou je soms anders denken), maar geeft aan dat kleine aankopen (bij de Bijenkorf) beter onderbouwd kunnen worden met argumenten, terwijl grote aankopen (bij de Ikea) beter aan je gevoel overgelaten kunnen worden.
Hoe moeilijker het besluit, hoe minder je over het besluit moet nadenken, concludeert Ap Dijksterhuis, een UvA professor in de psychologie, deze week in science (Samenvatting) dan ook. Simpele besluiten zijn nog te behappen door je bewustzijn, maar als het ingewikkelder wordt, kun je het maar beter aan je onderbewustzijn overlaten. Deze moet je wel even de tijd geven om alles te verwerken, dus een nachtje erover slapen is op zich geen slecht idee.
Volg dus, voor moeilijke beslissingen, je gevoel, niet je verstand, je bent toch te dom om alle gevolgen van een moeilijke beslissing te overzien.