Mijn foxje begint zich nu, nadat ik hem alweer meer dan 4000 kilometer op zijn staart heb getrapt, ook eindelijk te gedragen. De motor jankt niet meer zo, hij trekt lekker, en hij voelt nog best wendbaar aan. Je moet hem rijden alsof je op een motor zit, meehangen en meekijken in de bochten. Ook moet je hem niet plankgassen, maar je gaspadaal net iets daaronder houden. Vanavond rond zes uur binnendoor, langs een riviertje ten zuiden van Delft, van Rijswijk naar Capelle aan de Ijssel gereden omdat er file stond op de A13, en de simpele opdracht "follow that car" (een dikke Saab van mijn collega) was kermis! Wat is Holland toch mooi! En wat is iets te hard de bochtjes nemen, stiekem toch verschrikkelijk leuk! . Ik moet echt een camera in mijn nieuwe mannentas proppen en aan de kant gaan staan, want wat ik af en toe voor picture perfect kodak momenten tegenkom, is ongelofelijk! Vanavond terug via mijn oude route langs Woerden was ook weer geweldig. Af en toe is een landelijke tachtigkilometerweg beter dan een vijfbaans snelweg!
Vorige week een proefrit in een Honda Civic Hybride gereden. Kost zo'n 24000 euro ex het multimediasysteem, maar vanwege de milieuvriendelijke bijtelling zou ik maar zo'n 140 euro per maand betalen (eigen bijdrage + belasting). Wat een auto! Automaat, cruise control, climate control, digitale snelheidsmeter, blue tooth telefoonvoorbereiding, ipodaansluiting en besturing via het 7" satelietnavigatieschempje, ramen en spiegels electrisch, centrale deurvergrendeling, Amerikaans geveerd, lekker stuur. Het ding is zo groot als een Audi A4 of BMW 3-klasse, en als je niet te hard ermee rijdt, voelt hij ook zo. Wow! Aan de automaat was ik sneller gewend dan ik dacht, en de cruise control is een geschenk uit de hemel! Nooit meer een stijf rechterbeen! Het is wel over met de snelle fox-acties, want al is de Civic sneller dan de Fox, hij is eigenlijk bedoeld om zich rustig, stil, als een soort limousine voort te bewegen. Stap je hem iets te hard op het gas, dan klinkt hij hoger dan een nicht met z'n lid op een hakblok.
Komende zaterdag heb ik een proefrit in een Peugeot 107 gepland, de andere kant van het milieuvriendelijke spectrum. Een beetje uitgepimpt als automaat met airco kost hij zo'n 12000 euro, wat neerkomt op zo'n 60 euro per maand aan bijtelling. Om eerlijk te zeggen vind ik het een supermooie auto, al is hij nog zo klein, maar is zijn formaat inderdaad wel een nadeel. Met zijn 1 liter motor is hij volgens de reviews vermoeiend op de snelweg, en omdat hij superlicht is, ligt hij niet echt lekker op de weg bij hoge snelheden. Je kunt er eigenlijk niet met meer dan twee man fatsoenlijk in zitten, en hij heeft geen kofferbak. We zullen het zaterdag zien. Jammer dat je vier jaar aan zo'n leaseauto vastzit.
De civic is dus luxe, relaxed, goed voor op de snelweg en als je lange afstanden rijdt, ruim, en zo'n 80 euro duurder dan de beter parkeerbare, wendbaardere peugeot die in principe maar twee personen kan vervoeren en zich niet echt goed voelt op de snelweg. Lastige keuze, in deze financieel onzekere tijden (anders had ik natuurlijk direct voor de dikke hybride gekozen)!