Nothing to see here, move along, move along
spacerbaschie.nl spacer  Home  Foto's  Link-dump  Links  Info  Smilies  Instellingen  
persoonlijk 2008-04-20 12:59:37 De peugeot 107  

Ik heb inmiddels ook in de Peugeot 107 gereden, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was! Van buiten vond ik het autootje al erg stoer, maar toen ik met het ding door de binnenwegen bij Vinkeveen crosste, was ik verliefd! In de Civic voel je je een rijke, oude man die rustig naar z'n werk rijdt, in de 107 voel je je jong, hip ende vrolijk :-) (maar ook een beetje armoedig :-P). Het kleine 1000cc, driecilinder motortje bromt heerlijk, hij stuurt lekker zwaar voor zo'n klein gebakkie, en hij trekt nog best aardig op ook. Op de snelweg viel hij niet eens heel erg tegen, hij kan goed meekomen met het verkeer, maar ik vrees het ergste voor de herfst en de winter: Hij waait met alle winden mee. Bovendien trekt hij niet erg lekker boven de 100km/uur, zodat vlot inhalen wat lastiger is, en de harde stoelen en stugge vering die het scheuren op de binnenwegen zo heerlijk maken, zorgen ervoor dat je niet graag lange afstanden met het geval rijdt.

Waarom ze een achterbank gezet hebben in de 107 is me trouwens een raadsel. Als je lilliputters met anorexia verwacht op te pikken is het misschien ideaal, maar in alle andere gevallen denk ik dat je beter de stoelen ingeklapt kunt laten zodat er daadwerkelijk een kratje bier in de kattenbak past. Dat kan trouwens niet bij de Civic. Doordat de batterijen direct achter en onder de achterbank zitten, kun je de bank niet inklappen. Vreemd genoeg kun je dus met een 107 een koelkast of wasmachine versjouwen, en met de hybride niet. Een ander ding dat voor de 107 spreekt, is de leaseprijs. Mocht ik onverhoopt niet bij mijn huidige baas blijven werken, zit ik, als ik pech heb, toch aan het vierjarige leasecontract vast. Bij de 107 zou me dat zo'n 300 per maand kosten, bij de Civic ruim over de 700 euro. Voor mij is de 107 sowieso per maand 70 euro goedkoper in de bijtelling, bij de Civic moet ik niet alleen bijtelling, maar ook eigen bijdrage betalen, omdat hij eigenlijk iets te duur is voor m'n baas.

Een moeilijke keus dus. Ik zit veel in de auto, en bijna uitsluitend op de snelweg. Ik weet nog niet waar ik woon de komende vier jaar, en wat mijn woonlasten zullen zijn. En ik ben geen rijke, oude man, maar heel hip, ende vrolijk, ende jong ;-). Ow, en ik ben heel slecht in parkeren :D.

Er zijn 4 reacties, beoordeling: - (-) 
Naam:
  Reactie alleen zichtbaar voor baschie:
Reactie:

Edith 2008-04-20 16:13:22  
Is er niet iets tussen deze twee uitersten? 700/mnd is wel veel! Maar als die goedkope auto niet goed rijdt op de snelweg, is dat ook irritant. Is er geen middenweg?
baschie 2008-04-20 22:30:02  
300 per maand is anders ook best veel :-)! Maar even alleen kijken naar de bijtelling. Vorig jaar moest je voor elke auto 22% bij je jaarsalaris optellen en daar belasting over betalen. Dit jaar betaal je 25% over de meeste auto's. De 107 zit samen met nog een aantal microautootjes (Smart, de Aygo, de C1 en de Cuore), en twee hybrides (de Civic en de Prius), echter in een speciale, milieuvriendelijke 14% bijtellingscategorie.


Even een paar sommetjes, afgerond op hele euro's. Stel ik pimp m'n 107 (en dat ga ik zeker doen!) tot zo'n 13500 euro (airco, betere stereo, toerenteller, armsteun, automaat, "klepje voor het dashboardkastje" ter waarde van 50 euro, zijairbags, spatborden voor en achter), dan betaal ik per maand 13500*0.14*0.42/12=66 euro. De Civic kost zo'n 24500, dus dat komt neer op 120 euro. De Civic past echter niet binnen het leasepakket, dus betaal je 15 euro meer. Je hebt op deze manier dus ook 15 euro per maand minder auto van je baas gekregen, dus betaal je uiteindelijk (24500*0.14/12-15)*0.42+15=129 euro. Een "normale" auto van 14750 is voor mij net zo goedkoop als de 10.000 euro duurdere civic, 14750*0.25*0.42/12=129 euro, voor mijn baas alleen veel goedkoper. Voor dat bedrag heb je iets in de categorie Clio, Polo, 207, met een lichte 1.2 motor. Geen heel spannende auto's, milieuvervuilender en vaak zonder accesoires zoals airco. Dus nee, echt serieuze opties tussen de 107 en de hybride zijn er helaas niet.

Edith 2008-04-20 23:22:47  
Het duurde even, maar volgens mij snap ik je berekening nu. Een "klepje voor het dashboardkastje" lijkt me essentieel idd! ;-)

De andere auto's in de 14% categorie zijn niks? (Sorry, ik weet niet eens wat een Aygo of C1 is. Op het niveau van een vrouw antwoorden graag. ;-) )
baschie 2008-04-20 23:29:53  
Ja! Anders vliegt je inhoud eruit als je te hard optrekt ;-). Ow ja, sorry, *0.14 is de bijtelling, / 12 de maanden, *0.42 de loonbelasting. De Aygo, C1 en 107 zijn in principe dezelfde auto, verkocht onder drie verschillende merken (zelfde 1 liter motor / carrosserie, vering etc). De Smart is kleiner, de Cuore is ongeveer even groot (ook 1 liter). De politiek is bezig met een wat eerlijkere verdeling, (opbouwend percentage naarmate je auto meer CO2 uitstoot) maar zover zijn ze helaas nog niet.
Instellingen
Aantal weergegeven berichten
Aantal weergegeven links (in dump)
Toon alle reacties
Draai reactierichting om
Onderwerpen
FVHM
fvhm
Nieuw!
Laatste reacties
Op deze site reageren!
Naam:

Reactie:

Masonsmova  Ողջույն, ես ուզում էի իմանալ ձեր գինը.
Tedsmova  হাই, আমি আপনার মূল্য জানতে চেয়েছিলাম .
Davidsmova  Hej, jeg ønskede at kende din pris.
EthanJam  Отличный пост. я проверял постоянно этот блог и я вдохн...
Laatste links

Er is 1 bericht