U ziet het al aan de foto, ik heb toch voor de dikke bak gekozen . Uiteindelijk won de luxe toch van het lieve, kleine scheurijzer! Elke keer dat ik er naar kijk, kan ik nog steeds niet geloven dat dit mijn auto is, hij is echt ver buiten mijn klasse . En dat voor maar zeven tientjes meer dan een van de kleinste auto's op de markt!
Ik had een offerte laten maken voor een donkerblauwe auto met beige, stoffen bekleding, en met een groot, geïntegreerd navigatie- en multimediasysteem van bijna 2000 euro. Die kon namelijk aangesloten worden op mijn mobiele telefoon voor handsfree bellen, had een 7" scherm voor navigeren, je kon er dvd's op kijken en het had een aansluiting voor m'n ipod in het dashboardkastje (je kon de ipod dan bedienen via het touchscreen van het navigatiesysteem). Direct nadat ik de bestelling bij de leasemaatschappij geplaatst had kwamen zij echter terug met een offerte van een duurdere auto die voor mij, per maand, net zo duur zou uitvallen, maar met een andere kleur (Galaxy gray) en met "Navigatie + lederen bekleding". Volgende week leverbaar, in plaats van over 6 maanden. Ach, waarom ook niet, leer is warm in de zomer, maar ik heb airco! Vorige week woensdag besteld, en gisteren kon ik hem ophalen!
In de dagen voor het ophalen maakte ik me wel steeds meer zorgen over het navigatiesysteem. Een van mijn managers heeft z'n hele dashboard zien verkruimelen door dieven die z'n hippe navigatiesysteem eruit sloopten, en een mailtje met de fabrikant van het navigatiesysteem leerde me dat verberging hun enige beveiliging was. "Er zit een klepje voor het systeem waardoor het lijkt alsof er geen radio in de auto zit". Argh!! Standaard wordt de Honda Civic Hybrid met een nogal typische radio geleverd. Als die er niet in zit, maar in plaats daarvan een lelijk, veel te groot klepje, moet er wel een heel duur navigatiesysteem achterzitten toch?? Prutsers!
Dus om 7:30 zat ik in mijn arme, net door de wasstraat gehaalde Foxje op de snelweg richting Veenendaal, alwaar ik mijn auto mocht ophalen. Bij aankomst hoorde ik waarom ik de auto zo snel kreeg: de besteller had hem geannuleerd, en niemand van mijn leasemaatschappij had een auto met exact dezelfde specificaties besteld. Geluk! De auto was prachtig, veel groter en breder dan ik me kon herinneren, de leren bekleding fantastisch luxe en stinkend naar dode koe en het galaxy gray veel gaver en warmer dan ik dacht! Het navigatiesysteem was echter maar 3 inch en stak boven het dashboard uit, in plaats van ermee geïntegreerd te zijn. Balen, maar ook wel weer fijn! Het is een volwassenere, maar kleinere broer van het navigatiesysteem dat ik al had, dus ik snap al hoe hij werkt. Ook kun je hem zo meenemen, dus men hoeft niet mijn hele auto te slopen om hem te jatten (en ik kan hem zo in mijn binnenzak steken, als ik er aan denk). Maar geen uitklapbaar schermpje dus, en belangrijker, geen ipodaansluiting! Als ik toch een aansluiting voor een MP3-speler wil, kost me dat 200 tot 300 euro aan werkloon, vrijwel niets aan apparatuurkosten, omdat het hele dashboard eruit gesloopt moet worden om 1 kabeltje aan te sluiten, tenminste, dat roepen ze in Veenendaal. Aanvankelijk een enorme domper, maar ik begin deze auto echt te waarderen! Een leren bekleding is toch wel erg sjiek, je auto voelt echt aan als een taxi. En mijn leasemaatschappij doet er als cadeautje altijd gratis een Parrot hands-free setje bij. Wow, de techniek staat voor niets!! Ik hoef niets te doen, zit ik in de auto en gaat m'n telefoon over, neemt m'n handsfree set het over, waar m'n telefoon zich dan ook op dat moment op mijn lichaam of in mijn tas bevindt.
Volgende keer meer over hoe een hybride nou eigenlijk rijdt! Is het zo zuinig als een diesel (spoiler alert, nope!), is het snel (nope), is het comfortabel (jep). Maar nu eerst een eindje rijden .