Nothing to see here, move along, move along
spacerbaschie.nl spacer  Home  Foto's  Link-dump  Links  Info  Smilies  Instellingen  
over deze blog 2006-04-11 22:03:18 RFC: Nieuwe layout  
/images/staff/images/baschielayout.gif
Hoi allemaal! Ik ben een nieuwe layout aan het testen. Ik ben mijn oude een beetje beu en vind hem nogal saai en dof. Een belangrijke verandering (naast de layout) is het feit dat reacties niet direct te zien zijn, maar dat je eerst op "Toon reacties/Reageer!" moet klikken. Dit heeft nadelen, maar het voordeel is dat de site wat minder rommelig oogt. Daarnaast heeft het item "laatste reacties" nu eindelijk zin ;-).

Omdat jullie toch degene zijn die er tegenaan moeten kijken, hoor ik graag of jullie het een verbetering vinden of niet. Alle andere op- of aanmerkingen zijn van harte welkom!

Graag jullie reactie!

Update
Ik heb bij "instellingen" (rechtsboven) een checkbox gezet waarmee je standaard alle reacties kunt bekijken. Zo beter Jochem? :-)

Update 2
Zoals jullie zien heb ik de site van de nieuwe layout voorzien :cheer:. De link naar de tijdelijke site met de nieuwe (nu dus huidige) layout heb ik verwijderd. De oude layout zal hier nog een tijdje te bekijken zijn. Bedankt voor de reacties. Opmerkingen zijn nog steeds welkom!

Reageer!  Er zijn 10 reacties, beoordeling: - (-) 
Naam:
  Reactie alleen zichtbaar voor baschie:
Reactie:

Abdon 2006-04-11 22:07:12  
Coooooooooooooooool!!!
jeran 2006-04-12 08:16:48  
beter denk (sepo)
Jocelyne 2006-04-12 12:46:47  
Mooi!
Jochem 2006-04-12 13:00:23  
Waar kan in instellen dat ik standaard de reacties wil zien?
baschie 2006-04-12 13:36:07  
Nergens, maar wellicht een goede optie voor in het instellingen menu, bedankt voor de tip :-)
Abdon 2006-04-12 23:56:51  
Ik vind de omgekeerde volgorde van de reacties erg onhandig. Wie leest er nou van onder naar boven?!?
baschie 2006-04-13 08:09:17  
Ik wist dat je daarover zou vallen :-). Ik vind het wel handig dat de laatste reactie bovenaan staat. Maar ik zal daar bij de instellingen ook wel een knopje voor maken :-).
j45p3r 2006-04-13 13:12:42  
mooi hoor, en nog een nieuw record ook :-P
baschie 2006-04-13 13:19:40  
Ja, als je mij kunt uitleggen hoe ik die vage errors weg kan krijgen :-).
3v3rt 2006-04-13 16:12:42  
Even link lezen denk? :-)
/images/staff/images/tapemeasure.jpg
Als een man en een vrouw gaan samenwonen heb je grote kans dat de man gewicht verliest en de vrouw aankomt. Dit blijkt uit een literatuurstudie uitgevoerd door diëtisten van de Universiteit van Newcastle. Eenmaal samenwonend eet de man minder vlees en meer groenten en fruit en geldt voor de vrouw precies het omgekeerde. De onderzoekers wijten dit aan een soort compromisgedrag van beide partners, aangezien over het algemeen alleenstaande mannen een stuk ongezonder eten dan alleenstaande vrouwen. Aan de ene kant zullen de partners proberen te doen wat de ander denkt dat goed voor hem of haar is, aan de andere kant moet er gewoon gegeten worden wat de pot schaft, en die uiteindelijke pot zal toch een compromis tussen beide levensstijlen moeten worden.

Het resultaat lijkt logisch, maar spreekt wel het eerder geblogde onderzoek tegen, waarin wordt gesteld dat vrouwen juist afvallen aan het begin van een relatie (maar misschien dat ze dan nog niet samenwonen). Dat mannen altruďstisch zijn als het gaat om hun geliefde vrouw, was al eerder bekend. Als een man zijn vleesch laat staan, moet het echte liefde zijn!

Met dank aan Edith voor de tip!

Reageer!  Er zijn 5 reacties, beoordeling: - (-) 
Naam:
  Reactie alleen zichtbaar voor baschie:
Reactie:

jeran 2006-04-11 14:29:24  
fipo!
j45p3r 2006-04-11 14:39:36  
sepo!
Mmm, vleesch.
PS. Je bloglinkjes verwijzen naar admin URLs...
baschie 2006-04-11 14:43:22  
thnx, hopelijk nu gefixed.
Edith 2006-04-11 18:25:16  
Welnee, klopt best. Het was toch zo dat vrouwen eerst gewicht verliezen, maar daarna juist aankomen (omdat ze geen indruk meer hoeven te maken op nog te veroveren mannen)? In die periode moet je het plaatsen denk ik. En de man? Die denkt er gewoon niet zo veel over na. Misschien is dat wat de vrouw kookt niet zijn eerste keuze (kip & bier), maar ja, als er iemand voor je kookt, dan klaag je niet.

P.S. Wat is fipo?
baschie 2006-04-11 18:27:48  
"first post" :O.
psychologie 2006-04-11 09:35:17 Spontane bijna dood ervaring  
/images/staff/images/tunnel.jpg
Een bijna-dood-ervaring (BDE) treedt vaak op in situaties waarin mensen blootgesteld worden aan extreem gevaar of grote angst. Diegenen die het meegemaakt hebben omschrijven het vaak als een zeer vredig gevoel waarbij ze felle lichten zien en soms zelfs buiten hun eigen lichaam lijken te treden. Het is al langer bekend dat zowel electrische stimulatie van de hersenen, als drugs zoals ketamine (middel om paarden te verdoven) tot dezelfde ervaringen kunnen leiden. BDE's blijken echter ook voor te komen zonder dat er sprake is van traumatische omstandigheden. Dat veel van deze gevallen een verlamming van de ledematen tijdens de ervaring rapporteerden, zette Kevin Nelson van de University of Kentucky aan het denken.

Tijdens sommige delen van je slaap zijn de ledematen verlamd om te voorkomen (denk ik) dat je niet uitvoert wat je aan het dromen bent. Soms loopt echter het in slaap vallen niet helemaal synchroon met het verlammen en verslappen van de spieren, zodat je al verlamd bent voor je daadwerkelijk in slaap gevallen bent. De verlamming wordt dan bewust meegemaakt en geeft soms het gevoel dat je lichaam aan het vallen is; vaak schrik je van het vallen dan weer helemaal wakker. Als dit effect optreedt tijdens een dagdroom, bijvoorbeeld tijdens een saai praatje, dan zou het gevoel kunnen lijken op een bijna dood ervaring. Het sterke licht wordt dan verklaard door het feit dat je maar half in slaap bent gevallen en nog steeds in staat bent om te zien, het dromerige gevoel omdat delen van je hersenen al wel in een droomtoestand zijn.

In een vergelijkend onderzoek tussen een groep van 55 mensen die een BDE hadden gehad tijdens een traumatische gebeurtenis en een groep van 55 mensen die nog nooit een BDE hadden ondergaan komt naar voren dat de bijna doders veel vaker minstens één keer een geval kunnen melden waarbij werkelijkheid en droom door elkaar heen liepen. Hieruit zou je kunnen concluderen dat, om een bijna dood ervaring te kunnen krijgen, er iets mis moet zijn met het mechanisme dat je slaap reguleert.

Reageer!  Er zijn 5 reacties, beoordeling: - (-) 
Naam:
  Reactie alleen zichtbaar voor baschie:
Reactie:

jeran 2006-04-11 10:10:40  
woot! first post!
baschie 2006-04-11 10:14:58  
Vast ook de enige ;-). Hè verdorie, dat heb ik bij deze onmogelijk gemaakt :-(
jeran 2006-04-11 10:17:39  
Aaaargh! Nu implodeert het universum! KABOEM!
baschie 2006-04-11 10:36:17  
Nou ja, dan heb je vast de laatste reactie, ook mooi!
jeran 2006-04-11 10:54:51  
Argh, en nog een keer! :-(
natuurkunde 2006-04-09 23:16:53 Springende vloeistof  
/images/staff/images/jumpingliquid.jpg
In 1963 ontdekte de Britse engineer Arthur Kaye, terwijl hij aan het spelen was met vreemde organische vloeistoffen, dat wanneer hij een visceus mengsel over een oppervlak liet stromen, hij af en toe een jet omhoog zag springen die zich verderop weer met de stroom verenigde. Het Kaye effect wordt genoemd in vrijwel alle boeken over complexe vloeistoffen ter illustratie van het vreemde gedrag van deze. Nu hebben Michiel Versluis en zijn collega's van de Universiteit van Twente dit gedrag eindelijk verklaard (Nature news samenvatting).

Het effect kan optreden bij alles van ketchup tot yoghurt, verf, shampoo en zeep, maar is nauwelijks waarneembaar omdat de jets meestal maar 300 milliseconde bestaan. De verklaring ligt in het "shear-thinning" gedrag van de vloeistoffen. Deze vloeistoffen worden minder visceus naarmate ze sneller bewegen. Shear-thinninggedrag is zeer welkom in de industrie, omdat het ervoor zorgt dat verf niet druppelt, shampoo niet van je hand af loopt, totdat je het in je haar smeert, en ketchup alleen uit te fles komt als je het flink schudt. Het langzaam gieten van zo'n vloeistof zorgt aan het begin voor een soort verstopping, de vloeistof is immers erg visceus als het langzaam beweegt. Vloeistof dat echter later komt en sneller stroomt, omdat het gesmeerd wordt door de onderste, langzamer bewegende laag, mengt nauwelijks met de vloeistof die de boel verstopt en een oneffenheid in de onderste laag kan ervoor zorgen dat het sneller bewegende en daardoor minder visceuze deel van de vloeistof omhoog springt.

Nature heeft een aantal van de filmpjes in hun nieuws artikel online gezet. De filmpjes zijn erg gaaf! Dus zeker een aanrader!

Reageer!  Er zijn 2 reacties, beoordeling: - (-) 
Naam:
  Reactie alleen zichtbaar voor baschie:
Reactie:

WiPi 2006-04-11 23:55:17  
He Bas, gelukkig zijn wetenschappers nog wel onder de indruk van het 'light-capturing-effect' van bewegende vloeistoffen! (Zie website Nature.)
baschie 2006-04-11 23:57:10  
Ja, dat viel mij ook op. Het leek me vrij duidelijk dat dit effect zou optreden, maar waarschijnlijk is het zo indrukwekkend dat het toch weer gemeld wordt :-).
persoonlijk 2006-04-08 02:56:27 Karaoke  
/images/staff/images/Karaoke2.jpg
Vanavond met Jocelyne en haar afdeling op stap geweest. Eerst eten bij de Roeter, en daarna zingen in de Casablanca, waar ze woensdag tot en met zaterdag karaokeavond hebben. Leuk! Gert-Jan en Martijn beten meteen het spits af, en ik had meteen het gevoel dat ik bij de Idolsaudities terecht was gekomen; ze zouden de voorronde iig niet halen ;-). De daaropvolgende optredens waren best goed: Ik was bijvoorbeeld redelijk onder de indruk van de uitvoering van "Smooth Operator" van één der dames en ookal had ik het gevoel dat ze het liedje thuis ingestudeerd had, stond ze erbij als een echte nachtclubzangeres (met sigaret).

Er is maar één klapper met aanwezige liedjes, dus het was erg onhandig om iets uit te kiezen. Na lang beraad besloten de dames van microbiologie "Like a Virgin" van Madonna te gaan doen. Het liedje schrijf je op een kaartje met je naam erbij, en als jouw kaartje aan de beurt is wordt je naam omgeroepen. Naarmate de avond vorderde werd het steeds drukker, steeds heter en werd het publiek steeds beschonkener. Het podium van twee bij twee meter raakte aardig vol met mensen die het liefst de microfoon uit de handen van de "uitvoerende artiesten" wilde rukken en de optredens van de kleinere zangers en zangeressen werd compleet overschaduwd door boomlange Hollandsche jongens die voor op het podium aan het lallen waren. Pas na meer dan een uur, terwijl een aantal die duidelijk later hun aanvraag hadden gedaan allang aan de beurt was geweest, waren de dames aan de beurt. Maar één van de microfoons bleek het te doen, en halverwege het optreden kwamen zatte kerels vragen aan Jocelyne of ze alsjeblieft op wilden houden :O. Ik geloof ook dat een aantal kerels aardig handtastelijk begonnen te worden. De sfeer was er in de loop van de avond dus niet beter op geworden.

Nee, volgens mij is karaoke best leuk, maar niet als het zo druk is en de bezoekers zo vervelend zijn. Tijd om een andere bar op te zoeken dus, iemand in voor een duet? ;-).

Reageer!  Er zijn 5 reacties, beoordeling: - (-) 
Naam:
  Reactie alleen zichtbaar voor baschie:
Reactie:

jeran 2006-04-08 16:10:59  
wat een hel... en ik moet straks ook...
baschie 2006-04-08 16:13:18  
Ah, waar ga jij heen Jeran? Ennuh, je moet niets he :-).
jeran 2006-04-09 08:46:20  
ik was ook in de casablanca. jippie.
baschie 2006-04-09 08:53:17  
Hoe was het? :-)
jeran 2006-04-09 10:01:51  
'niet mijn ding' en Barbara de Loor kan niet zingen
Instellingen
Aantal weergegeven berichten
Aantal weergegeven links (in dump)
Toon alle reacties
Draai reactierichting om
Onderwerpen
FVHM
fvhm
Nieuw!
Laatste reacties
Op deze site reageren!
Naam:

Reactie:

X22hor  Hey people Good mood and good luck to everyone
Olof Maes   Hi there I recently reviewed the rankings for baschie.nl and I’m sorry to say that there are seve...
Tedsmova  Ndewo achọrọ m ịmara ọnụahịa gị.
Laatste links

Er zijn 599 berichten (66-70) <<>>