Toch draagt 73% van de regelmatig schuddende vrouwen hun normale kloffie tijdens het sporten. Er wordt vaak gedacht dat, als er maar weinig om mee te schudden is, een sport-bh niet nodig is. Toch blijken de borsten van vrouwen die bij het uitdelen achteraan hebben gestaan (75A bijvoorbeeld) toch wel vier centimeter op en neer te bewegen tijdens het hupsen.
Shock Absorber, een fabrikant van sport-bh's, is in 2004 een samenwerkingsverband aangegaan met de Portsmouth University om aan te tonen hoe belangrijk het is om sport-bh's te dragen. Ze lieten dames van diverse cupmaten (tot 80H) rennen op meerdere snelheden en vertikale, zijwaartse, voorwaartse en achterwaartse sprongen maken. Met infraroodcamera's werd de beweging van de borsten vastgelegt in naakte toestand, met een normale bh en hun eigen Shock Absorber sport-bh. De "3D Bounce" werd vastgelegd in centimeters. Zo bleek een C cup zonder bh 6.7 cm te hupsen, met een normale bh 6.4 cm en met Shock Absorber 3.4 cm. Een ander interessant gegeven was dat de extra borstbeweging in de overgang van wandelen naar rennen veel groter is dan het verschil in borstbeweging bij rennen op verschillende snelheden. Dus zelfs bij langzaam rennen is extra ondersteuning noodzakelijk.
Om dit alles inzichtelijk te maken, is er de Bounce-O-Meter (niet zo suitable for work), een handig tooltje die je voor zeven verschillende cupmaten en vier verschillende activiteitsniveaus laat zien hoe borsten bewegen zonder bh, met normale bh en met sport-bh. Dus dames, meet uw borsten, bepaal uw ondersteuningsniveau, en koop een Shock Absorber. Alle maten op de site zijn volgens mij in UK maten, maar gelukkig is er de bra size converter.
Met dank aan Edith voor de tip!
Update
Hier wat nutteloze, maar erg grappige informatie over de bh .
Voor de schuttersvis lijkt dit allemaal geen probleem. Deze 25 centimeter grote vis spuugt moeiteloos insecten van overhangende bladeren af, terwijl hij zichzelf onder het oppervlak schuilhoudt. Wetenschappers uit Duitsland hebben de visjes getraind om op schijven van een specifieke doorsnede op verschillende hoogte te schieten, in ruil voor een dood beestje. Hieruit blijkt dat de visjes prima in staat zijn alleen te schieten op prooien die daadwerkelijk in hun mond passen.
Ik vind het eigenlijk gewoon een erg mooi plaatje .
De lichten springen weer aan, de trein bromt, en we rijden weg. Tien minuten vroeger dan gepland, dus dat is vast niet goed. Net buiten Centraal wordt het weer donker. Wat zenuwachtig loop ik naar de deur, zodat ik op Amstel direct over kan stappen op de latere trein. Maar Amstel rijden we voorbij, Duivendrecht trouwens ook. Ik loop helemaal naar voren, om op de deur van de machinist te kloppen, maar aangezien ik in één van de middelste treinstellen sta, is daar natuurlijk niemand. Dan maar helemaal naar achteren. Vooral de stukjes waar de trein scharniert, zijn wat aan de enge kant, en het lijkt volkomen willekeurig voor welke deuropening er nu een glazen deur hangt, en voor welke niet. Ook niemand. Ik bel Arjen dat ik wat later kom, en bel 0900-8008 voor een nummer van de NS. Ze heeft er maar één en verbindt me door naar een onverstaanbare computerstem die het nummer twee keer herhaalt. Ik versta het nummer elke keer maar half, en toch is dat samen niet één. Dan maar Evert bellen. Mijn mobiele telefoon had maar een half uurtje in de oplader gezeten voor ik vertrok, en begon aardig leeg te raken. Arjen heeft mijn kaartje, hoe krijg ik hem te pakken als ik zodirect met een lege telefoon zit? Ook Evert kan geen nummers van de NS voor mijn doeleinde vinden, maar heeft het briljante idee om de politie te bellen.
Inmiddels ben ik alweer voorbij Breukelen en sta ik in de wacht bij de politie van Utrecht. Na een minuut of vijf kijken hoe mijn batterij leegloopt en zoeken naar het treinstelnummer in het donker, word ik eindelijk te woord gestaan door een vriendelijke meneer die mij vraagt of ik misschien in slaap ben gevallen. Hij verbindt me door met de spoorwegpolitie, we rijden Utrecht binnen en de lichten springen weer aan, 19:20, mooi op tijd! Met het licht aan kan ik eindelijk het treinstelnummer doorgeven aan de spoorwegpolitie. Ze hangen op met de belofte dat ze me terugbellen. Garanderen dat ik er uiteindelijk in Utrecht Centraal ook uit kan, doen ze helaas niet. Hij stopt op Utrecht centraal! Mooi tussen twee perrons in en de deuren nog vergrendeld, maar ik ben in ieder geval op bestemming. Mijn telefoon gaat, maakt u zich maar geen zorgen, alles komt goed, maar u moet wel even tien minuten wachten tot er iemand bij u is. Dan maar tien minuten vrolijk zwaaien naar passanten op het perron. Door mijn jas zal niemand denken dat ik daar vast zit, ik controlleer gewoon de kaartjes in een rangerende trein.
Een flink reflecterende machinist loopt me tegemoet. "U kunt er hier niet uit meneer, er is geen perron". Hij is blijkbaar helemaal van voren gekomen en is buitenom van het ene naar het andere treinstel geklommen. Hij verdwijnt weer, start na twee minuten de trein, en rijdt hem net ver genoeg een wissel op, zodat mijn deur bij het perron is. De deuren ontgrendelen, ik loop perron 15 op, zwaai een paar honderd meter in de verte naar de machinist, en ga Arjen maar eens opzoeken. 19:35, Arjen staat er, en ik ben de eerste. Woei! Even was ik bang dat ik mezelf een retourtje rangeerterein had bezorgd.
Wat een topseizoen!
Update
Het tweede ei is ook uitgekomen (en Evert is een held!) !