Update
Twee tot zes weken wachten op de eventuele reparatie van mijn camera. Ik hoop dat hij gisteren niet natgeworden is ofzo, want zover gaat de garantie niet . Dus, de komende tijd geen zonnige foto's .
Martijn had zowel een zweefvliegtuig als een motorvliegtuig gereserveerd, maar op zo'n mooie zaterdag is zo'n reservering geen garantie dat je op de gestelde tijd je "kist" krijgt. Gelukkig scheen het zonnetje de hele dag en vervelen opstijgende en landende vliegtuigjes nauwelijks. Door de hete zon was er redelijke thermiek, maar de harde wind maakte de thermiekbellen klein en de lucht flink turbulent. Het touw waarmee de vliegtuigjes omhoog getrokken werden brak dan ook regelmatig door de grote krachten die hierdoor op de zweefvliegtuigjes stonden, wat ook voor de nodige vertragingen zorgde.
Na ongeveer tweeneenhalf uur wachten was het mijn beurt in de tweepersoons zwever. Met een rotgang word je door de lier omhoog getrokken en binnen een paar seconden zit je op 550 meter, als tenminste niet je kabel breekt, wat bij mij op 350 meter gebeurde. Martijn moest dus zo snel mogelijk op zoek naar een thermiekbel om nog wat hoogte te winnen. We hadden vrijwel meteen een klein belletje te pakken, waarin Martijn heftig rondjes moest draaien. Even buiten de bel lijk je te vallen als een baksteen, daarbinnen word je weer flink omhoog geduwd. Gelukkig voor ons beide kon ik dit allemaal redelijk goed volhouden . Op 650 meter wilde Martijn me laten zien dat een zweefvliegtuigje meer kan dan alleen mak zweven. Een duikvlucht en een scherpe bocht was het gevolg. Helaas trok ik dat niet zo goed, bang geen adem meer te krijgen en met een flinke hartslag moest ik het bij n berbocht houden. Jammer, want die zweefvliegtuigjes kunnen wel 6G trekken en zijn prima in staat loopings en rolls te maken. Een ander keertje misschien!
Vrijwel direct na de landing stond de motorzwever klaar. Of Wipi even plaats wilde nemen, heeft hij toch eens in een vliegtuig gezeten . Ook een rondje taxin durfde Wipi nog wel. Rustig werkte Wipi met Martijn de checklist voor het opstijgen af, zodat Wipi alvast kon wennen aan het idee. Ze reden terug zodat ik plaats kon nemen, maar Martijn had nog n voorstel: Het kleinst mogelijke rondje vliegen, wat ongeveer twee tot drie minuten zou duren. Missie geslaagd! Vooral het ontbreken van een horizon tijdens het opstijgen vond Wipi doodeng, maar de rest van de korte vlucht ging prima, het vooruitzicht direct weer te kunnen landen, stelt gerust.
Daarna was het mijn beurt. Zo'n motorvlieger is niet afhankelijk van thermiek en kan daardoor een stuk rustiger vliegen en je brengen waar je maar wilt. We gingen onze roots opzoeken in een rondje Arnhem, Duiven, Zevenaar en Didam. Een mooie gelegenheid om luchtfoto's te maken van mijn geboorteplaats. Mijn vader was op dat moment in de tuin, en heeft me nog zien vliegen . Onze vlucht was de laatste van die dag, dus moest het vliegtuig volgetankt getankt en gepoetst worden. Daarna hebben we nog even geholpen alle vliegtuigjes in de hangar te duwen. Als afsluiter bier, cola en spareribs op het terasje. Bedankt Martijn, wat een topdag!
Ik heb de foto's verdeeld over 4 "tags": Terlet, Baschie vliegt, Wipi vliegt en Luchtfoto's, maar je kunt natuurlijk ook op de plaatjes in m'n blogje klikken.
Met dank aan Elske voor de tip
Het voorgerecht was een vaag roomsoepje van left-overs en spekjes, het hoofdgerecht een Indiase viscurry met rijst, raita en komkommer, en het nagerecht was een koude espresso (chocolademelk voor de dame) met een bolletje roomijs. Helaas was ik de papadums vergeten, maar de raita laat zich ook prima dippen met een stuk komkommer, of als sausje over de rijst. Speciaal voor Patrick, hier de recepten voor het hoofdgerecht!
Als een man een apparaat koopt gaat hij er meteen mee aan de slag, niets handleidingen. Een apparaat zit logisch in elkaar en als de rationele sexe zonder handleiding een bepaalde functie op zijn apparaat niet kan uitvoeren ligt het aan het apparaat, niet aan hem. Vrouwen missen de logica om apparaten te begrijpen en moeten dus eerst de handleiding lezen. Wat blijkt: Juist die groep die het meest dringend een handleiding nodig heeft, gebruikt hem niet! Alhoewel 83% van de Britse vrouwen een mobiele telefoon heeft, kan 75% van die vrouwen alleen de meest eenvoudige operaties ermee uitvoeren; verder dan smsen en bellen gaat het niet. Waar mannen gaan voor de stoere technische specificaties en uren kunnen bladeren in en kwijlen boven de handleiding, gaan vrouwen voor het schromelijk overschatte "nut" van de opties en laten de minder nuttige opties links liggen.
Emancipatie begint bij jezelf! Glazen plafond, schmazen plafond! Vrouwen willen zelf niet eens onder een vrouwelijke baas werken! Waar mannen hun gezamelijke emoties in de kroeg met een biertje kracht bijzetten, of onder de tafel vegen, zijn de dames als de dood voor die emotionele band. Over thee is alles vast veel gecompliceerder !
En nog zo'n glazen plafond probleempje. Langere uren maken op het werk is slechter voor vrouwen dan voor mannen. Bij een langere werkdag en meer stress slaan vrouwen aan het paffen, vet voer vreten en koffie leuten. In tegenstelling tot mannen natuurlijk. Hmpf, ok, dat deel van mij is wl vrouw geloof ik .
Mocht je door al deze negatieve berichtgeving omtrent het zwakke geslacht nu ineens denken dat het godsonmogelijk is voor een vrouw om carrire te maken of met apparaten om te gaan, niet getreurd: Er is nog hoop en u heeft er zelfs een nieuw rolmodel bij (Nature essay, forbes samenvatting). Professor Dr. Ben Barres heeft aan den lijve ondervonden dat het niet de sexe is die je vermogens bepaalt, maar de manier waarop je als sexe behandeld wordt. Hij was zelf immers vroeger een zij en in de gedaante van Barbara Barres had hij/zij het een stuk moeilijker. Vlak na zijn sexeverandering hoorde hij collega's zeggen dat zijn onderzoek een stuk beter was dan die van zijn zus Barbara .
Eh, ik hoop trouwens dat er, na dit stukje, nog genoeg vrouwen overblijven die de grote stap naar het mandom niet durven ondernemen. Ik zoek er namelijk nog eentje .
Owjah, vrouwen zijn meer geneigd verslaafd te raken. En vrouwen die een kind krijgen via een keizersnee zouden welleens minder gek op hun kind kunnen zijn. Zomaar wat weetjes .